Monday 24 October 2011

AKU

Aku adalah aku. hanya aku yang membentuk diriku ke arah sesuatu. aku seorang yang sangat benci kalau orang suka membuli atau mencari kesalahan orang len. aku sering memerhati tindak tanduk orang yang suka menunding jari terhadap orang lain. dan aku juga pernah melalui keadaan tue.
  macam aku, aku tak suka la orang yang tak perfect mana mencari kesalahan orang len. same level but act like CEO.. nonsense la perangai macam tue.  aku tidak suka situasi cam tue dan berpura-pura untuk menerima keadaan itu.. kenapa yerk ada manusia cam tue. pengalaman yang aku lalui la kan.. aku pernah berkawan dengan seseorang nie .. aku gelarkan A .. A nie baik dan ramah. aku kenal rapat dengan dia. dia nie adalah orang yang nak jaga hubungan baik dengan semua orang kat tempat tue. B pula asyik memerhati orang dan suka mengarah sampai kadang2 aku naik tensen dan agak imas. sebab aku adalah jenis orang yang fokus buat keje. lau orang sembang aku dengar je.. malas nak amik pot.. cme kadang2 je la..
tempat aku nie ade 5 orang termasuk aku, A dan B. C nie jenis yang selalu diarah dengan B dan sangat setia walaupun mmg B bersalah. manakala D nie suka buat hal sendiri n antara yang menjadi mangsa kepada B dan mendapat info2 terkini tentang group yang lagi satu (akan di ceritakan sekejap lg).
manakala yang group kedua ini merupakan group yang suka mencari kesalahaan.. lau depa tak suka korang huhuhu... selamat la.. yang mampu bertahan je selamat la di situ. pada mase tue aku dan A berkawan dengan semua. silap yang A buat adalah memberitahu ape sahaja yang group kedua nie cite kat B.. B jenis yang selalu tak puas hati. aku pun jenis berkawan dan aku tak mau campur hal depa tue.. tp  mula ade jugak terikot suka menyampai ini.. tp aku tau benda nie tak elok.. buatnya  B n group kedua nie berbaik tak pasal kita yang dikatakan buat cerita@fitnah dan menyampai2. .
apa yang dijangkakan aku tue bebenar terjadi.apa lagi mula lah perang dingin masa tue sebab B bersemuka dengan group kedua .. yang tak eloknya bulan pose.. tp baguih jugak tak de mase tue terjaga puasa aku..tp tak bestnya ape yang aku tak puas hati aku tak leh gtau secara berdepan.. tak pe lah kan. apa yang terjadi selepas perang itu, B dan group kedua sangat akrab weiii. n A menjadi mangsa mereka. sebenarnya A takot dengan B yang asyik nak marah n paksa dia cerita apa yang Group 2 cakap dan akhirnya memakan diri A sendiri.. semua tak nak kawan dengan kecuali aku.. Aku jugak kena perli dengan shabat baik itu.. tapi aku tau  bukan salah A cume tindakan A salah.
kesian tgok A tak patut menyalahkan orang len atas kesalahan sendiri walhal sebelum mmg depa selalul gadoh pun sampai org kat ctu dah tau perangai depa.. Nasib la A..
dalam keadaan aku nie pulak.. ade mamat nie asyik mencari kesalahan aku je. mentan2 aku baru ko nak buli.. ok sekarang dipersilakan kan kau buat keja aku  eh... aku pun tak suka environment dengan orang yang kaki bodek n bajet bgus walhal productivity very low..
Pesan 1: jangan jadi kaki bodek n ampu tuk naik pangkat.
Pesan 2: kerja dengan seikhlas hati dan jangan mencari kesalahan orng lain
Pesan 3: jangan tutup periuk nasi orang
Pesan 4: jangan ska mengarah orang lain buat keje kita yang bukan keja mereka...
Pesan 5: jangan bagi tekanan kat orang lain atau rakan sejawat.. bersaing dengan cara sihat atas usaha sendiri tau
Pesan 6: jangan banyak bercakap sebab iakan memberi tekanan kepada orang yang fokus pada kejenya.. (cam situasi aku)
PESAN 7: JAngan jadi cam nie ok.....:) peace no cold war could avoid from world war....hehe

3 comments: